Durant aquest trimestre els nens i nenes de P4 i P5 han realitzat diversos tallers de plàstica. A continuació podreu veure un resum d'allò que han anat fent.
Aquestes són les tapes d'àlbum d'aquest primer trimestre dels alumnes de cicle mitjà (3r i 4t). Ja sabeu que si voleu consulta les tapes que estan publicades al bloc, he de triar el tema TAPES D'ÀLBUM de la columna de l'esquerra.
També trobareu moltes idees al meu Pinterest, si voleu fer una ullada cliqueu AQUÍ.
El quadre "Les sabates " de Vincent és l'obra protagonista d'aquesta activitat.
La situació econòmica de Van Gogh no era gens pròspera, va ser mantingut pel seu germà Theo durant tota la vida. Aquesta escassetat econòmica motivarà l'absència de models amb els quals treballar, per la qual cosa utilitzarà els objectes més personals com a elements de la composició, elaborant una sèrie on les seves botes seran les protagonistes.
Quan observem aquest quadre ens transportem al món de la misèria agrícola i del dur treball rural, un món reduït als seus aspectes més humans i primitius, Un món inhòspit on cada collita és el fruit d'un treball que no acaba mai.
Els alumnes de cicle superior han dibuixat les seves sabates i les han comparat amb les que va pintar Van Gogh. S'han adonat que les seves, en aquests moments són esportives, plenes de colors i d'alegria. En canvi les que va realitzar en Vincent són tristes, trencades i expliquen una història molt diferent.
En aquesta obra "Sant Jordi i el drac", l'artista connecta amb la fantasia i allò sobrenatural.
Kandisnky altera el color verd tradicional del drac i en tota la composició hi ha un domini del blau juntament amb una paleta de colors càlids. Aquests colors són poc realistes i així crea una atmosfera especial que evoca a un lloc de conte i de llegenda.
Els elements principals estan representats: Sant Jordi a cavall, el drac en la seva cova, la princesa, una ciutat i un campament militar, tot en una atmosfera irreal.
Aquesta tardor, els senyors mussols han envaït els passadissos de la nostra escola. Mussols fets de paper de colors i decorats amb diferents materials.
Henri Rousseau anomenat el Duaner Rousseau, va ser un pintor francès famós per les seves pintures d'estil naïf.
En la seva pintura, s'esforça per fer coincidir el que veu amb el que sap, i reproduir-ho, Em els seus quadres hi ha molts elements exòtics, tot i que no va viatjar mai a països llunyans. Tot és imaginat i reconstruït a partir dels jardins de Paris, de fotografies i d'il·lustracions de revistes.
El seu estil és colorista. La pintura és detallista amb contorns ben definits. El conjunt té una gran potència expressiva.
Les jungles és un dels temes més freqüents del pintor que repeteix fins la seva mort. L'entorn conté sempre una flora exuberant i totalment inventada. Les escenes són de combats feroços entre fera i la seva presa, o d'un gran animal. Per plasmar aquestes feres es fixava en fotos de revistes.
En un principi les seves selves van ser criticades per la seva manca de realisme i la seva ingenuïtat, però més tard gaudiran de reconeixement.
Aquesta activitat s'ha plantejat com un joc de petit grup. Els alumnes s'han agrupat de 3 en 3. Cada grup necessita un cubilet, un dau, un full d'instruccions com el que teniu aquí a dalt, un llapis i un full blanc.
Cada jugador tira fins a 4 vegades el dau seguint la ronda fins completar: cos, ulls, plomatge i potes. Com única consigna:"Apuntar la sèrie numèrica obtinguda a l'atzar abans de dibuixar" i realitzar un total de 4 mussolets.
Un cop acabat el joc, han agafat un full de pintura DIN A-3, un llapis i han reproduït en gran un dels mussols obtinguts al llarg del joc.
El full d'instruccions el podeu trobar a Pinterest i d'altres jocs similars.
Iniciem la sessió amb un objecte sorpresa (tapat amb una capseta) que els infants han d'endevinar tot fent preguntes que tinguin com a resposta "sí" o "no". En aquest cas, la sorpresa ha estat una zebra de joguina. Les sorpreses creen expectatives, activen els coneixements previs i ajuden a organitzar el pensament.
A continuació conversem sobre l'objecte endevinat. Parlem sobre el que sabem de les zebres, on viuen, si alguna vegada n'han vist una, ...
Els alumnes de tercer han dibuixat aquests caps de girafa. Abans de començar han visionat fotografies de girafes i han observat els trets característics d'aquests animals.
En la pintura de Kandinsky poden apreciar diferents etapes. Entre 1922 i 1933, els elements geomètrics adquireixen una importància immensa: els cercles, les corbes, les rectes,...i la relació amb el color.
Els alumnes de 4t han observat diverses obres d'aquest període i ens hem plantejat una sèrie de qüestions:
Quines figures geomètriques observes en el quadre?
Les línies són totes iguals? Com són?
Quines eines creus que ha utilitzat el pintor per dibuixar aquestes formes?....
Aquesta presentació ens ha servit per introduir el tema.
Aquesta activitat la van realitzar els alumnes de cicle mitjà coincidint amb la festivitat de Tots Sants el curs passat. D'aquesta manera van conèixer una altra celebració relacionada amb els difunts.
El ´"Día de los Muertos" és una de les festes mexicanes favorites dels nens, un esdeveniment de caràcter familiar amb un profund significat: els esperits dels morts visiten la terra.
Es celebra des del 31 d'octubre fins al 2 de novembre. Durant aquest període, els infants poden divertir-se amb els símbols de la mort tal com esquelets o calaveres. A Mèxic és una celebració que barreja rituals culturals d'ara i del passat.
La particularitat del "Día de los Muertos" és festejar als éssers desapareguts en un ambient molt colorit, divertit i festiu.
La gent visita les tombes dels seus familiars i les decoren amb espelmes i flors. Porten joguines per als nens morts i el menjar preferit dels seus éssers estimats.
Aquest curtmetratgeens han servit per introduir aquesta festivitat. Espero que us agradi!
DIBUIX DEL NATURAL DEL MAMUT DEL PARC DE LA CIUTADELLA
MAMUT- 1907
Segur que molts de vosaltres el coneixeu, heu passat per allà per anar al zoo o heu gaudit de les festes de la Mercè. Però si encara no el coneixeu o només hi heu estat de pas, us recomano visitar un dels racons més simpàtic del Parc de la Ciutadella (Barcelona).
Es tracta d' un mamut gegant fet de formigó l'any 1907.
Els nens i nenes de tercer han al·lucinat amb aquesta reproducció a escala natural d'aquest simpàtic animal. A més ens hem pogut fer una foto i realitzar un dibuix del natural que després a l'escola hem acabat.
Els nens i les nenes de 4t estan treballant l'obra de Vassili Kandisnky. La primera obra ha estat Cel blau.
En aquesta obra, Kandisnky fa servir formes orgàniques, com cossos d'animals. Alguns la interpreten com la representació de les bombes que llançaven durant la Segona Guerra Mundial. Aquí us deixem una imatge perquè la pugueu contemplar.
BLAU CEL, 1940
Primer hem observat les formes, els colors, el fons i la distribució de tots els elements d'aquesta obra. Aquestes han estat algunes de les nostres conclusions:
Kandisnky va dibuixar en aquesta obra una sèrie d'animals híbrids. És a dir, va agafar parts d'animals ( closca de tortuga, tentacles de medusa, bec i ala d'ocell, aletes de peix,...) i les va barrejar formant altres animals.
Els colors predominants d'aquests animals són molt vius: vermell, groc, taronja, verd,... sobre un fons blau amb diverses tonalitats que representa el cel.
Tots els elements d'aquesta composició es distribueixen per tot l'espai, però no es toquen.
Després, seguint totes aquestes conclusions, hem creat i decorat els nostres animals híbrids de la mateixa manera que ho fa Kandisnky. A continuació les hem enganxat sobre un paper din A-3 que prèviament hem pintat amb esponges i tempera blava i blanca. Aquí us deixo una mostra dels seus treballs.
Per preparar aquesta activitat hem visionat una sèrie d'imatges d'aquesta estació.
Fem conversa i ens posem a dibuixar el nostre arbre. La tècnica és molt senzilla, imitem una aquarel·la. Utilitzarem uns retoladors de punta gruixuda i a l'aigua que són recomanables per omplir superfícies de color.
Un cop acabada la feina es polvoritza aigua per sobre, així obtenim un efecte molt similar a les aquarel·les.
Hola companys i companyes! Un nou curs ja en marxa i com sempre amb moltes il·lusions i nous projectes. Després de tant temps, us porto el disseny de la carpeta de plàstica que elabora cada nen a principi de curs. Aquesta carpeta serveix per anar arxivant totes les feines que es van realitzant.
Aquest és el model que han fet els alumnes del cicle mitjà (3r i 4t).
TAPA CARPETA DE PLÀSTICA
Material necessari :
una cartolina de 50 x 65 cm plegada per la meitat per fer la carpeta .
paper pintura din A-3
llapis i goma
retolador permanent negre
ceres grasses assortides
aquarel·la liquida de color blau
pinzell i cola
Cada alumne ha dibuixat el seu propi peix amb la premissa que sigui el més gran possible, intentant ocupar tot l'espai. Després dissenyen les lletres del seu nom dins del cos del peix, intentant que toqui cada lletra la part superior i inferior. De vegades és difícil per a ells fer lletres tan grans però com podeu veure el resultat és espectacular.
CaminArt és un projecte que es desenvolupa al barri del Carmel (Barcelona) i que pretén potenciar l'espai públic amb intervencions i recursos artístics provinents del propi barri, sobretot amb grups i col.lectius de joves artistes amb vinculacions amb l'Espai Jove Boca Nord i el Centre Cívic del Carmel.
CaminArt procura explorar la dualitat dels conceptes públic/privat i quotidià/efímer, a partir d'intervencions artístiques en llocs i espais específics del Carmel, que són quotidians per la gent del barri. Carrers, balcons, voreres, mercats, parcs i patis, finestres, mobiliari urbà i altres llocs esdevindran escenaris improvisats per intervencions artístiques.
En el CaminArt no és l'artista qui desfila davant del públic estàtic, si no al revés, és el públic que es mou i es troba intervencions artístiques en el seu espai quotidià.
CAMINART 2012
VINE A DESCOBRIR-LES TOT PASSEJANT PEL CARMEL EL DISSABTE 2 DE JULIOL A LES 21.30 h A LA PLAÇA MOSSÈN EDUARD PIQUER.
Hem pintat línies ondulades de colors freds sobre una cartolina blau clar. Després amb paper de regal hem fet el cap del pop i els tentacles amb restes de papers de colors. Han quedat uns pops molt divertits.