PROJECTE EXPRESSART

 EXPRESSART

Aquest projecte es va desenvolupar durant el curs 2010-11 amb la participació de totes les classes de l'escola. Va començar al mes d'octubre i va finalitzar al juny. Es tracta del treball de tota una escola on cada grup va aportar la seva experiència, les seves investigacions i les seves creacions.
ExpressArt és un projecte creat per la Marta Berrocal per al MACBA que consta de dues parts: la primera és el treball a l'escola amb la caixa i la segona, la visita al Museu.
L'objectiu és proporcionar recursos per a treballar alguns aspectes clau de l'art contemporani. Està concebut com un conjunt de propostes didàctiques per a realitzar a l'aula amb l'ajuda d'una sèrie de materials (objectes, imatges i textos).

expressart, macba, maleta, maleta expressart


La maleta consta d'un calaix gran amb treinta compartiments que allotgen diferents objectes, una guias didàctica per al professorat i un cd-rom on trobareu imatges i textos sobre una selecció d'artistes contemporanis que formen part de la Col.lecció del Museu i algunes de les seves obres.



 LA MALETA EXPRESSART

És el material didàctic que forma part del projecte. Consisteix bàsicament en els objectes i un cd-rom interactiu. La manipulació dels objectes és molt interessant  perquè permet l'observació directa per mitjà dels sentits. El fet que es puguin tocar i examinar de prop permet tenir vivències que afavoreixen l'aprenentatge. Així podem percebre la textura, la temperatura, la duresa, el pes,..., qualitats sobre les quals podem parlar, experimentar, investigar, etc i que seran objecte d'atenció en algunes de les propostes plàstiques.
El projecte es va presentar inicialment com un joc, perquè en el fons es tracta de jugar, de pensar, de passar-s'ho bé, d'expressar-se i, de passada, d'aprendre.
Els objectes es van presentar un cada setmana (aquest procés va durar entre 25 a 27 setmanes depenent del nombre d'alumnes del grup classes) dins d'una capseta de sorpreses. El protagonista de la setmana,  amb els ulls tapats establia una primera relació sensorial amb el objecte. Aquesta primera fase va durar des del mes octubre a març.

Graella dels objectes -3r de primària

Des de la primera sessió, es va informar als alumnes que la maleta Expressart conté trenta objectes i que són elements que utilitzen els artistes i que, per tant, ens ajudaran a conèixer el seu treball.   



Objecte:mapa
Objecte:animals de plàstic

Objecte:pilota
Objecte:bitllets

















ELS OBJECTES


Els trenta objectes del projecte tenen una relació directa amb obres d’art  És a dir, cadascun dels objectes és present o forma part d’una obra d’art determinada, que podrem veure en el cd-rom que forma part del material didàctic. Això no vol dir que cadascun dels objectes sigui idèntic al corresponent que utilitza l’artista, però sí que hi manté una relació evident, que s’estableix a diferents nivells en cada cas.
Alguns objectes es relacionen amb una sola obra d’un artista, i d’altres es relacionen amb diverses obres de diversos artistes. En aquests casos, el diferent ús que fan diferents artistes del mateix element pot contribuir a entendre la possibilitat d’alternatives d’usos o d’atribució de significats al mateix objecte.

Llista d'objectes
 1.   Mirall
 2.   Lletra
 3.   Televisor
 4.   Fotografies en blanc i negre
 5.   Cadira
 6.   Reixeta de plàstic
 7.   Soldadet de plàstic
 8.   Sobre de llavors de pastanaga
 9.   Sac d’arpillera
10. Capseta amb espirals de pega dolça
11. Peça de trencaclosques
12. Estampa de la Mare de Déu de la Mercè
13. Mapa d’Espanya
14. Envasos de plàstic
15. Feix de bitllets
16. Cinta mètrica
17. Postals desplegables
18. Ampolla de vidre
19. Rajola de xocolata
20. Xarxa
21. Quars
22. Xapa
23. Animals de plàstic (un elefant, un guepard i una girafa)
24. Cartes de jugar (una de la baralla espanyola i una de la baralla francesa)
25. Pilota de goma
26. Peça de dòmino
27. Partitura
28. Coixí
29. Escombra
30. Flascó d’essència


PROCÉS DE TREBALL

Fase 1

Consisteix a utilitzar els objectes per observar-los, examinar-los, parlar-ne, pensar-hi, associar-hi idees i evocar records, sense que calgui fer referència al treball dels artistes.

Cada nen ha de tenir un objecte propi, encara que l’activitat es fa en tot el grup-classe. L’alumne  ha d’observar i examinar detingudament l’objecte. A continuació li fem una sèrie de preguntes com:

·         Què és això?

·         Té més d’un nom?

·         Com és (color, forma, textura, etc.)?

·         De què està fet?

·         És de debò o de joguina?

·         Qui el fa servir?

·         Quan o en quines ocasions s’utilitza?

·         Per a què es fa servir?

·         En quins llocs es fa servir?

·         En coneixes altres de semblants?, etcètera.

Podem fer un munt de preguntes diferents sobre l’objecte i el seu context en funció de l’edat dels nens. També és interessant establir relacions amb conceptes de diverses àrees de coneixement i amb situacions viscudes pels nens.

Tots els alumnes han de participar i tenir oportunitat de parlar del seu objecte. Hem de promoure en tot moment el diàleg, la reflexió i l’intercanvi d’informació entre ells. La mestra ha de moderar la conversa intervenint per completar explicacions, corregir errors de concepte, reconduir les intervencions, etc.

A continuació podem demanar als nens que pensin en idees que els vinguin al cap en veure, tocar i manipular l’objecte, que evoquin records d’experiències passades lligades a l’objecte o bé que imaginin situacions. La diversitat de pensaments suggerits esdevindrà un recurs a utilitzar més endavant.

Aquesta dinàmica ha de conduir a veure que els objectes tenen significats diferents per a cadascú. Sovint perquè els associem a idees i experiències també diferents.

Fase 2

L’objectiu és anar veient i descobrint de quina manera els objectes amb els quals hem treballat i sobre els quals hem parlat (Fase 1) són utilitzats per diferents artistes en algunes de les seves obres.

L’objectiu és que els alumnes siguin capaços d’iniciar un procés de reflexió sobre les obres dels artistes, tot valorant la presència dels artistes, tot valorant la presència dels objectes en aquestes. No es tracta d’endevinar o saber amb certesa per què els han utilitzat, sinó senzillament pensar-hi, sabent ja que els objectes tenen significats diferents per a cada persona.

El primer pas  és trobar i reconèixer el seu objecte o un de semblant en les obres que vagin veient ( cd-rom interactiu). 

Un cop descoberta o establerta la relació, es tracta que l’alumne que està en possessió d’un objecte que pensa que està relacionat amb l’obra:

  1. el mostri a la resta i expliqui per quin motiu el relaciona amb la imatge;
  1. es fixi en les semblances i les diferències entre el seu objecte tridimensional i el que apareix a l’obra i els vagin descrivint oralment.
  1. recordi els significats suscitats per l’objecte i intenti establir hipòtesis sobre la presència de l’objecte en qüestió a l’obra observada.
Tot aquest treball té per objectiu aconseguir que els nens gaudeixin de les obres d’art que fan els artistes, i puguin establir-hi un diàleg lliure de prejudicis, partint de la pròpia experiència, que els porti a establir hipòtesis diferents sobre el treball dels artistes, tot fomentant el respecte per l’art com a mitjà d’expressió. 

Aquesta segona fase es va dur a terme de març a maig. 

Com a cloenda del projecte, tots els alumnes de primària van realitzar una visita a la Col.lecció Permanent del MACBA.

PROPOSTES DIDÀCTIQUES

MIRALL

 Aquí us deixo propostes diferents.

- Hi ha miralls que transformen la realitat i els alumnes de 6è han jugat a deformar una imatge.



                             





- "Dona davant d'un mirall" de Picasso



mirall
mirall
mirall
Alumnes de 2n
























 - Autoretrat sobre paper xarol platejat.


mirall, autoretrat




CARTES DE JUGAR


cartes, dau al set
Joc de cartes, 19




Aqueta obra està relacionada amb les cartes de jugar.








Els artistes del grup Dau al Set (Joan Brossa, Modest Cuixart, Joan Ponç i Antoni Tàpies)se sentien molt atrets pels jocs surrealistes i la màgia.

Les cartes que ens presenten en aquest collage les trobem modificades, amb un cert to irònic. La idea de modificar ha estat el punt de partida d'aquestes propostes plàstiques.


Alumnes de 5è






















Els alumnes de 1r. les han retallat i han representat La llegenda de Sant Jordi.



La llegenda de Sant Jordi.

La llegenda de Sant Jordi.














Els més grans de l'escola s'han inspirat en l'època medieval.









CINTA MÈTRICA
 



Cons als dits, 1979

És una obra formada per cintes mètriques que fan referència a la idea de mesurar el cos.  Hem jugat a mesurar parts dels nostre cos i busca relacions entre elles.
Els cons els hem relacionat com uns ornaments divertits, com les ungles d'una bruixa o les urpes d'un monstre.

Reinterpretem l'obra de Jana Sterbak.


cinta metrica
Alumne de 2n


ESPIRAL DE PEGA DOLÇA

Quan els fenòmens de rotació i expansió s'uneixen, donen lloc a una  espiral que és una corba que sorgeix a partir d'un punt que gira i que al mateix temps s'allunya del punt d'origen.
Exemples d’espirals trobem al llarg del temps. No sols a captivat als matemàtics sinó també a artistes i artesans de diverses cultures. Podem trobar espirals en capitells jònics i en nombroses reixes. Si mirem al cel, l'exemple més evident ho trobem a les galàxies.Si ens fixem en un mapa meteorològic, podem observar la forma espiralitzada de les borrasques o també en els efectes devastadors d'un tornado. I fins i tot, els petits tornados que es produeixen al lavabo, quan traiem el tap, també dibuixen espirals. Sempre que en la Natura trobem un fenomen, que comparteix una rotació amb una dilatació, o una contracció, apareix una espiral. En el món animal  estan les petxines, els cargols, etc; també observem una espiral uniforme en l'espiritrompa  de les papallones. Si recorrem el món vegetal, nombroses plantes ofereixen famílies d’espirals, és el cas d'una  pinya  de pinyons, de les roses, de les margarides i del gira-sol.


espiral
Construïm espirals amb diferents material

   El Land art va sorgir a la fi dels anys seixanta, primer als Estats Units i després a Europa. S'anomena així a l'art que es fa en la natura. S'ha passat de representar el paisatge als quadres durant anys, a intervenir en ell. Sorgeix com a oposició al formalisme tecnològic de l'art minimal.


Spiral Jetty de Robert Smithson
Així, els artistes, es van alliberar de les restriccions espacials de les galeries, museus, tallers… modelant les seves gegantines obres en amplis espais naturals i canviant el pinzell per excavadores i dinamita.

Aquest art no pretén crear objectes sobre la natura, sinó accions sobre un territori. La relació d'aquest art amb l'espectador es fa mitjançant documents fotogràfics, vídeos… perquè gairebé mai hi ha el contacte directe entre ambdós.



El més conegut d'aquest art  és Robert Smithson amb la seva “Spiral ” de 1970, és un espiral de 500m al Llac Salat d'Utah, està fet amb pedres i sorra. Aquesta obra es conserva gràcies a fotografies i vídeos, ja que el llac va créixer deixant l'espiral submergida a l'aigua.








espiral
GALÀXIA- Cicle Inicial

GALÀXIES



















DIANA


DIANES DE COLORS- Treball realitzat pels alumnes de 1r de Primària.


diana













FLORS-DIANA - Treball realitzat pls alumnes de 2n i 3r de Primària.


diana

diana
























  








SOL- DIANA - Treball realitzat pels alumnes de 4t  de Primària






 DÒMINO

Fem construccions amb les fitxes de dòmino i intentem mantenir l'equilibri. Però a vegades...



 Ui! ha caigut.








Hem jugat al dòmino i hem construit diferents camins. Ha estat un treball de tot el grup-classe.

dòmino

També hem col.locat les fitxes de dòmino creant formes o figures molt originals i boniques.










dòmino






 CADIRA

La cadira és un objecte concebut per al descans, la reflexió, la lectura, la conversa... el seu disseny s’acobla perfectament amb la nostra anatomia proporcionant-nos sensació de benestar, és per aquestes raons que la cadira s’ha convertit en un objecte indispensable en la nostra cultura. Si bé és cert que qualsevol cosa pot utilitzar-se com a seient (una pedra, un tronc, un desnivell del terreny, una capsa...) la cadira ha estat font d’inspiració per a dissenyadors i artistes des de temps immemorials i, a la vegada, objecte de diversificacions tan específiques com el tro reial, la cadira elèctrica o la cadira de muntar, entre d’altres.


ACTIVITAT MOTRIU AMB CADIRES



L’objecte Cadira està representat per artistes com Cildo Meireles, Ester Ferrer o Antoni Tàpies. S’han triat  manifestacions artístiques contemporànies amb l’objectiu d’oferir una mostra de la diversitat de materials, tècniques, procediments i concepcions que el referent de la cadira ha suscitat.

- Dissenyem cadires  amb la tècnica de les ceres grasses.

cadira, silla
Cadires de Cicle Inicial (1r i 2n)



- Retallem cadires de diferents revistes, diaris o trobades a Internet. Poden ser decoratives o funcionals.  Fem un collage en què hi aparegui una de les cadires retallades combinant el collage amb altres tècniques pictòriques. 

Què s’ha volgut expressar?



silla, cadira
Cadires- collage dels alumnes de Cicle Mitjà (3r i 4t)

- Dissenyem cadires sobre un suport poc habitual .

cadira, silla
Cadires de Cicle Superior ( 5è i 6è)



PILOTA


Joc tàctil amb esferes de diferents materials


Pintem amb bales de vidre (diferents cursos)

Decorem la pilota i reproduïm les possibles trajectòries que fa quan bota pel terra ( Educació Infantil).

Decorem amb grafismes una pilota (Cicle Inicial i Mitjà)



Escultures esfèriques amb material reciclat 
Cicle Superior

LLETRA

FEM ART AMB LES LLETRES DEL NOSTRE NOM

Els alumnes de Cicle Inicial (1r i 2n) han decorat el seu nom i l'han enganxat a la carpeta de plàstica.




Els alumnes de Cicle Mitjà (3r i 4t)  ho han fet a la manera de Paul Klee.

Paul Klee, Einst dem Grau der Nacht enttaucht...
Aquesta és l'obra que ens ha inspirat



 


Els alumnes de Cicle Superior (5è i 6è) han pujat el seu nom a una muntanya russa.

























Diferents aplicacions que permeten crear i jugar amb  lletres , us convido a fer les vostres produccions. Cliqueu a sobre de cada una per accedir.




ROBOTYPE
SUPERVELOZ
BEMBOSZOO




MAPA

Un cop observat i descrit aquest objecte, els alumnes de Cicle Inicial han descobert que el mapa de la Península Ibèrica és com el contorn d'un rostre, el perfil d'una cara.


HI VEIEM UNA CARA !!! aLUMNES DE 1r i 2n




















Els alumnes de Cicle Mitja i Superior a partir de les obres: "Mapa d'Espanya" (1979) i "Mapa d'Europa" (1979) de l'artista  Pere Noguera han realitzat les seves interpretacions.


MAPA D'ESPANYA








MAPA D'EUROPA



MAPA DEL MÓN



CONTINUARA...

4 comentaris :

  1. Des de un principi que la segueixo i em molt sembla interessant aquest treball, es molt original i una bona eina. El resultats, com tot depenen de qui la dirigeix i, com sempre, ho fas amb molta professionalitat.
    Fins la següent...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Antoni! Seguidors tan fidels com tu hi ha pocs i simplement puc dir. Gràcies, gràcies i més gràcies. Fins aviat i una forta abraçada.

      Elimina
  2. Al 2n trimestre vaig fer el curs d'Expresart amb la Marta Berrocal, que ja coneixia perquè ens havia fet una assessorament a l'escola. Em va xiflar la proposta de la Marta, però veient el suc que tu n'has tret, veig que es pot anar molt enllà... A veure si el curs vinent m'hi embarco i no dubtis que consultaré la teva feina.... Fa dies que et segueixo... Gràcies per tot.
    Pia

    ResponElimina
  3. Moltes gràcies per aquestes idees!!!!

    ResponElimina

Diguem la teva opinió. Si no tens perfil tria nom/URL al desplegable (comenta com a:). Escriu el teu nom, prem continuar i publica. GRÀCIES!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...