Pàgines

PROJECTE POSTDATA




Aquest 3r trimestre, els alumnes de 4t i 5è de primària han iniciat un nou projecte: POSTDATA. Correspondència d'artista a l'escola. 

Un projecte elaborat pel Departament d'Educació del MACBA  en què l'art s'acostarà directament a l'escola perquè el puguem veure de prop, tocar-lo, jugar-hi i experimentar-lo en primera persona.

CLICA SI VOLS VEURE EL DOSSIER


POSTDATA és un projecte d'art a les escoles format per un conjunt de cinc propostes d’artista autònomes, que els centres rebérem per correu postal de manera escalonada, al llarg d'un període d'uns tres mesos. La intenció és introduir l’art contemporani a l’escola sense domesticar-lo, i de generar estranyament, sorpresa i complicitat entre alumnat i mestres.

POSTDATA s’inspira en les pràctiques artístiques que van utilitzar la correspondència com a mitjà d’experimentació i sistema de distribució de l’art durant els anys seixanta. El moviment d’art postal, també anomenat "mail art" o art postal, trasllada a l’aula la tradició de Fluxus, el dadà, les arts performatives i les pràctiques site-specific a través d’aquestes cinc propostes inèdites d’artistes contemporanis. En aquesta primera edició l’escola rebrà les propostes de David Bestué, Luz Broto, Enric Farrés Duran, Nicolás Paris i Tere Recarens. Cadascuna juga, des de diferents perspectives, amb conceptes com el buit, l’atzar, la ciència ficció, el secret, la investigació experimental, el dualisme, la decepció o la sorpresa. Es tracta de temptejar els límits, provocar situacions d’incertesa i activar processos artístics i educatius a l’aula. Al final del projecte, l'escola sumarà una petita col·lecció d'art a la seva experiència singular, acompanyada pels exercicis i les qüestions dels alumnes.

Us anirem informant de com es desenvolupa aquest nou repte. Fins aviat!


CORRESPONDÈNCIA Nº0


Ha arribat la correspondència nº 0.

Dins del sobre hi ha una carta de benvinguda a Postdata, un dossier amb informació pel mestre i una sèrie de   consideracions per al treball a l’aula a càrrec dels mateixos artistes. També un pòster on apareix un enllaç que ens porta a un vídeo fet per l'artista Ariadna Rodríguez per presentar-nos POSTDATA, que alumnes i mestres hem visualitzat  i una proposta de mapa conceptual  per fer el seguiment de tot el procés, endevinar qui és qui, així com anotar-hi i enganxar-hi  les nostres experiències.

Tots els alumnes han volgut iniciar el projecte responent al Departament d'Educació del MACBA. La millor manera ha estat a través de correu postal i posant en practica  el "mail art". Cadascú ha expressat la seva opinió i el seu compromís per escrit davant aquesta proposta que suposa una feina extra a final de curs.

mail art
CORRESPONDÈNCIES DELS ALUMNES DE 4t i 5è AL MACBA



plastiquem

PETITA MOSTRA DELS "MAIL ART" REALITZATS


CORRESPONDÈNCIA Nº 1

Poema, de David Bestué, és una sèrie de dibuixos que presenten dualitats que plantegen una narrativa enigmàtica amb elements poètics i estratègies, com ara la metàfora o la metamorfosi.
Són 8 targetes amb 2 dibuixos a cada targeta, un a cada cara. Els dos dibuixos estableixen diferents tipus de relacions  entre ells i amb la resta de targetes. Un petit exercici que serveix per a plantejar una narrativa mitjançant la idea de metamorfosi.

Aquestes targetes ens han permès inventar relats, històries encadenades,... hem deixat volar la nostra imaginació.  Alhora intentem descobrir si hi ha algun missatge ocult d'en David  Bestué.

A poc a poc, avancem cap a noves propostes i cada grup classe que participa d'aquest projecte  es centra amb una targeta de la sèrie.

 PROPOSTA 1

Els alumnes de 5è A s'han centrat en una de les targetes (NÚVOL-OVELLA) perquè som dels que veiem formes en els núvols com en David Bestué i per això ens hem animat a practicar el "Hirameki". 

Hirameki és la paraula japonesa per denominar un "raig d'inspiració".

"Hirameki", que no és una altra cosa que emocionar-se amb les taques i trobar-los sentit. Taques descol·locades i espontànies que ens van atrapant i en les quals, en afegir senzilles ratlles o punts, van deixant aflorar la seva veritable essència. 
 
Hem desenvolupat la nostra imaginació a partir de taques de colors que després hem completat.

postdatamacba
ABSTRACTE I FIGURATIU



postdatamacba
FORMA I SENTIT


PROPOSTA 2


Els alumnes de 5è B s'han centrat amb la targeta(S- SERP). 
Es tracta d'una targeta on els dos dibuixos estableixen una relació: lletra i forma. Per això, hem il·lustrat  les lletres de l'abecedari i les hem relacionat amb coses que s'assemblen.

ABECEDARI IL·LUSTRAT


postdatamacba
A-B-C-D-E-F



postdatamacba
G-H-I-J-K-L



postdatamacba
M-N-O-P-Q-R

S-T-U-W-X-Y-Z

 PROPOSTA 3

Els alumnes de 4t A han centrat la seva proposta a partir de la targeta: PEU - PETJADA.

Reflexionem sobre el rastre que deixem les persones . I els animals? Conversem i intercanviem informació.

Els animals no fan servir sabates, però les persones sempre. Bé, gairebé sempre. Els animalons deixen les seves petjades al fang, a la neu o a la sorra. Nosaltres podem fer-ho amb o sense sabates. Si voleu fer la prova , mulla't els peus i camina damunt del paviment i ho comprovaràs.

A la platja al matí, podem veure les petjades de les aus. També pots comprovar que les petjades a la sorra humida són diferents a les de la sorra seca. A l'hivern pots veure rastres d'animals a la neu o al fang.

Decidim fer una recerca sobre els diferents animals (de la seva, del bosc, de la granja,...) i les seves petjades. Entre tots elaborem el quadern  de: L'EXPLORADOR DE PETJADES.


David Bestué

David Bestué

David Bestué

David Bestué
EXPLORADORS DE PETJADES


PROPOSTA 4

Els alumnes de 4t B també han centrat la seva proposta amb la targeta: LLETRA - SERP

S'ha plantejat com un joc: "LETRAS OCULTAS"
Es tracta de trobar en cada dibuix una lletra amagada de l'alfabet castellà. També hem ampliat el nostre vocabulari, ja que cada dibuix correspon a una paraula que a la vegada porta la lletra oculta.






TROBES LA LLETRA AMAGADA?

Ens ha arribat una nova correspondència i estem molt engrescats. 



CORRESPONDÈNCIA 2







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Diguem la teva opinió. Si no tens perfil tria nom/URL al desplegable (comenta com a:). Escriu el teu nom, prem continuar i publica. GRÀCIES!!

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.